A pragmatizmus - ellentétben azzal, amit elnevezése sugall- nem az érdek vagy a kézzel fogható haszon filozófiája. Az USA-ból származó és ott sokáig az akadémiai filozófiát jelentő (Peirce, James és Dewey révén elterjedt) irányzat elsősorban az igazságkritérium megadhatóságának problémájából fejtette ki korszakalkotó „világnézetét”. Az igazság nem valami objektíve adott, hanem folyamatosan jön létre és a megismerő elmében lévő érzések és előfeltevések torzító hatása miatt metafizikai módon nem, csakis személyesen ismerhető meg. Rendkívül röviden ez a pragmatista filozófia központi magja, ami köré ismeretelméletet (Putnam), nyelvfilozófiát (Quine), politikai és társadalomfilozófiát (Rorty), esztétikát (Schusterman) építettek az analitikus, jellemzően angolszász filozófusok az elmúlt évszázadban. Ennek a területnek nemzetközileg elismert kutatója (és szinte kizárólagos hazai közvetítője) Boros János, a Magyar Tudományos Akadémia Filozófiai Intézetének frissen kinevezett igazgatója. A kérdés az, hogy vajon kell-e egyáltalán tudnia Pálinkás Józsefnek, az MTA elnökének arról, amikor az intézetvezető megbízását aláírja, hogy mi fán terem a pragmatizmus? A kérdésre a válasz egyértelmű: nem.

Úgy tűnik, hogy a Boros kinevezése körüli vita végső soron erre a kérdésre futtatható ki, hiszen a filozófiai élet jelesebbnél jelesebb képviselői, kezdve az előző intézetvezetővel, Vajda Mihállyal, folytatva Heller Ágnessel és Kelemen „Jimmy” Jánossal, a filozófia mint szakma („mint olyan”) elleni támadásként élik meg az új igazgató kinevezését. Mondván, hogy az MTA elnöke a kinevezés során nem vette figyelembe az ún. „szakmai szervezetek” – az Akadémiai Kutatóintézetek Tanácsának, valamint a Filozófiai Intézet „kollektívájának” – ajánlását, és nem az általuk támogatott másik pályázó, Gábor György hebraista és vallásfilozófus javára döntött. Ráadásul a kormánypárti lapok szerint tisztán politikai, nem pedig tudományszervezési döntés született. Mégis, a fő kérdés mellett csak mellékesnek tűnhet ez a probléma: vajon honnan veszik, hogy Boros a Gáborétól eltérő politikai gondolkodással bír. Honnan gondolják, hogy minden döntés mögött, ami nem az ő holdudvaruknak kedvez (vajon csakugyan nem nekik kedvez?), vagy nem az ő ízlésüket tükrözi (vajon csakugyan nem az ő ízlésüket tükrözi a posztmodern világképet tápláló irányzat?), csakis politikai szándék állhat?

Pálinkásnak az új kinevezések aláírásakor egyetlen szempontot kell szem előtt tartania: a jelöltek közül melyik a legalkalmasabb arra, hogy az MTA elnöke által elképzelt átfogó tudományszervezési koncepciót (már ha van ilyen akár explicit vagy implicit formában) megvalósítsa. Vagyis teljesen indifferens ebből a szempontból az, hogy a pályázó az univerzálé-problémával, a XVIII. századi brit empirizmussal vagy a Mátrix filozófiájával foglalkozik. Az MTA elnöke nem olyan, mint a köztársasági elnök; neki van valódi mozgástere, nem pusztán reprezentatív feladatokat kell ellátnia ugyanis, hanem egy intézményrendszert, vagyis a magyar tudományos életet képviselő és annak fejlődési, tájékozódási irányait meghatározó Akadémiát kell vezetnie. Ehhez a megadott szabályokon belül kell eljárnia – a szakmai szervezetek ajánlását (hiszen az ajánlás, javaslat, nem pedig felszólítás) figyelembe veheti, de el is tekinthet attól, hogy kövesse azok nem szükségszerűen szakmai iránymutatását.

Mit üzen azzal, ha az ajánlást figyelmen kívül hagyja? A Gábor Györgyöt támogatók szerint azt, hogy a filozófus-szakmára nem szakmai szempontok szerint akar rákényszeríteni valamit. De hát Boros János nem éppen annyira (ha nem jobban) elismert, mint Gábor György? Mégsem egy kívülről jövő, szakközépiskolát kijárt megyei pártelnök lett kinevezve a Filozófiai Intézet élére, hanem „egy közülük”, a szakma egy másik, magasan kvalifikált tagja. Sőt, Pálinkás jogosan gondolhatta azt, hogy Boros János (ha belsőleg nézzük, figyelembe vehetjük a demokrácia filozófiájával kapcsolatos interdiszciplináris szakmai munkáját) újítóbb és korszerűbb szellemben lesz képes a tudományos élet átszervezésére, mint Gábor György, aki az intézet eddigi helyettes vezetőjeként semmiképpen sem az „új időknek új dalait” zengedezné kinevezése esetén. Hol itt a baj?

Mi sem bizonyítja jobban, hogy a döntéssel egyet nem értők „tudományszociológiai kérdésként” szemlélik a kinevezési vitát, mint az MTA elnökének cselekvési terét elvitató Bitó László orvoskutató, regényíró és publicista cikke. Bitó a Népszabadságban azt a nem jogos, de az eddigiekből egyenesen következő kérdést teszi fel, hogy: „lehet-e, hogy Pálinkás József igazi reneszánsz ember? Az utolsó polihisztor, aki minden szakma legjobbjai fellett áll tudásban?” Az önmagát polihisztornak tartó Bitó kérdésfeltevése azt sugallja, hogy minden esetben, amikor nem a saját szakterületéhez tartozó személyekről kell döntenie az MTA elnökének, be kell hódolnia a szakma akaratának és csakis formális a joga arra vonatkozóan, hogy az alá tartozó intézetek irányítását ilyen módon befolyásolja. Különös meglátás ez, tekintve a tudomány jelenlegi állapotát, amikor a túlzott szakosodás miatt már egyazon diszciplína képviselői sem értik meg pályatársaik kutatási eredményeit. Hát még a filozófiában! Ezen érvelés szerint magának Bitó Lászlónak sincs semmi köze ahhoz, mi folyik a Filozófiai Intézetben, nemhogy Pálinkásnak. Amit a későbbiekben ír a cikk szerzője Pálinkás tudományos teljesítményéről, az olyannyira nemtelen és kisstílű, hogy nem idézem fel inkább.

Érdemes viszont felidézni, mit írt a már említett Vajda Mihály a litera.hu-n lévő netnaplójának január 12-i bejegyzésében ehhez a trendhez csatlakozva. Épp csak per tangentem beszél az ügyről, utalva a vitába a Népszabadság hasábjain keresztül beszálló Nyíri Kristóf cikkére, amelyben az intézetet korábban ugyancsak irányító akadémikus elmondja, hogy ő maga is Borost javasolta Pálinkásnak. Vajda erre, mintegy válaszul írja meg szövegét és szerét ejtve annak, hogy hivatali elődjének nevével infantilisen eljátszadozzon: „Szegény gonosz Nyíri: engem szeretne ki-nyírini, s az intézetet nyírija (még talán nem ki)” Aztán e rendkívül szánalomébresztő sor után egy anekdotát ad elő, ami  Nyíri Kristóf rendszerváltás előtti szerepvállalását példázza. Aztán e szánalomébresztő sor után egy anekdotát ad elő, amelyben Nyíri Kristóf rendszerváltás előtti szerepvállalásáról tudósít.  Tegyük mindehhez hozzá, hogy Nyíri jegyzi a hírhedt 1985-ös A filozófia rövid története című könyvecskét is, a marxizáló filozófiatörténet-írás egyik legsötétebb darabját. De nem lenne szerencsés, ha ezt vagy bármi mást összemosnánk Boros kinevezési ügyével. Mint ahogyan az sem lenne szerencsés, ha a Gábor György érdekében külföldről hazaüzengető Kelemen János vagy éppen Heller Ágnes rendszerváltás előtti szerepvállalását vennénk górcső alá – garantáltan éles krokikat lehetne írni az ő életpályává nemesített permanens megalkuvásukról éppúgy, mint a későbbi „hazatérésükről” is a méltányolható gondolkodás birodalmába. A blogbejegyzés további részében Vajda Mihály Nyíri lelkéről és tudatalattijáról elmélkedik, ezzel írva ki magát a szalonképes megszólalók köréből. Persze Vajda újabban különös belletrisztikát művel, a korábban az Alföld hasábjain közreadott személyes naplójegyzetei látványos excentrikussággal vallanak szerzője világhoz való hozzáállásáról és (csak szőrmentén) filozófiai, filozófiatörténeti meglátásairól is, tehát nem kellene meglepődnünk a stílus ilyetén „játékosságán”. Inkább csak méltatlannak tartható, hogy egy ilyen egyre inkább politikával kiszínezett ügybe az érveléstechnika könyvek érvelési hibákat taglaló részeit megidéző ad hominem érvekkel tud csak egy Vajda-szintű filozófiatörténész beszállni.

Érdekes, hogy a botrányban éppen a két fő érintett, Boros János és Gábor György nem nyilatkozott – utóbbi éppen személyes érintettségére hivatkozva. Talán ők még nem felejtették el Boёthius bölcsességét: Si tacuisses, philosophus mansisses.

 

 

 

Szerző: Bertrand Russell  2010.01.13. 17:29 1 komment

Címkék: politika vajda heller boros kelemen filozófus pálinkás tudománypolitika nyíri gáborgyörgy

A bejegyzés trackback címe:

https://hupomnemata.blog.hu/api/trackback/id/tr221669891

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szalagloria 2010.02.17. 23:06:06

Ha önöket érdekli, s úgy gondolják, hogy olvasóikat is, a tudomány sorsának alakulása Mo-on, akkor biztos ez a levélváltás is fogja érdekelni önökeiket is és megítélésük szerint olvasóikat is:

----- Original Message -----
From: Gazdaságpszichológiai tanszék
To: Pálinkás József ; Pálinkás József
Sent: Sunday, February 08, 2009 12:33 PM
Subject: Szála Glória kutatásmenedzser levele Pálinkás József elnök úrhoz, MTA

European Department of Economic Psychology
Nice, France
Founding professor: Laszlo Garai DSc
Research manager: Gloria SZALA
Internet: www.staff.u-szeged.hu/~garai/Strukt.htm
Wikipedia: en.wikipedia.org/wiki/Garai_Laszlo
________________________________________

Pálinkás József
Elnök Úrnak
Magyar Tudományos Akadémia

Mélyen Tisztelt Elnök Úr!

EU-s tanszékünk alapítója, Garai László professzor úr élve a felkínált lehetőséggel bejelentette részvételi szándékát a február 9-i "Darwin-napon". Bejelentésére tegnap ezt a választ kapta:
Your request to the Program mailing list

Posting of your message titled "Re: [Program] invitation to
'darwin day' at collegium budapest on 9february"

has been rejected by the list moderator. The moderator gave the
following reason for rejecting your request:

"No reason given"

Any questions or comments should be directed to the list administrator
at:

program-owner@colbud.hu
Hogy ehelyett az administrátor helyett most Önhöz fordulok, ez nem azért van, mintha azt szándékolnám, hogy - gondolom: rengeteg - tennivalóját szaporítsam Elnök úrnak egy groteszk kéréssel. Groteszk lenne a kérés, hogy ebben a - gondolom: Ön szerint is - megalázó történetben egy MTA-doktor számára az MTA elnöke biztosítson annyi kapcsolati tőkét, amennyi ahhoz kellene, hogy Garai professzor mégis nyerjen lehetőséget e nagyon fontosnak igérkező tudományos rendezvényen való részvételre.
Azért fordulok Önhöz, mert jó okom van azt gondolni, hogy itt nem egy ostoba hanyagságról van szó. A történet előzménye az, hogy Garai László 1968-ban megvédte "Személyiségdinamika és társadalmi lét" c. kandidátusi disszertációját, majd a kitűnő tudós, Kardos Lajos rábeszélésének engedve megjelentette azt az Akadémiai Kiadónál. Akkor az elméleti pszichológia dolgairól szólva tulajdonképpen elővételezte azt a vitát, amely az "intelligent design" terminológiája mentén húsz évvel később fog kiújulni Darwin elmélete körül, egyszersmind a problémának azt a kezelését is, amely a "Fajok eredetének" logikáját továbbra sem utasítja el. Ebbe a történelmi előzménybe, persze, még belefért volna nemcsak az, hogy Garai professzort beengedjék a hallgatók közé, de talán még az is, hogy meghívják ennek az előzménynek a felelevenítésére. Ám Garai László gondolatmenete úgy épült rá a Magyarországon még azóta sem nagyon ismert, ám az USA-ban és Nyugat-Európában halála után harminc évvel nagy "divatba jött" Lev Vygotsky elméletére, hogy egy Vygotskyéhoz hasonló logika mentén Garai László is követőjéül szegődött a filozófus Karl Marxnak.
Nos, hogy ez a kapcsolat Garai László affiliációja és a jelen történet között nem egy paranoid kapcsolatkeresés. erre hadd idézzek fel egy másik történetet, amely a MTA-t immáron közelebbről érinti. Az új évszázad első éveiben az OTKA "tudományos iskola" néven kiemelten támogatott
kutatásai között sor került egy "Információ- és identitásgazdaságtan" című gazdaságpszichológiai kutatásra (a címet emlékezetből s ezért esetleg nem pontosan idézem). A team munkamegbeszélé-seinek egyikén részt vett Fábri György, aki egyebek között előadta ott megfogant szándékát, hogy a témát és előadójaként Garai Lászlót meghívja a Mindentudás Egyetemére. Az ötlet különben annál is inkább időszerű volt, mert az évszázad első közgazdasági Nobel-díját ebből a témából nyerte el Akerlof, Spence és Stiglitz. Nos, amikor e többszörös indokoltság ellenére évek elteltével sem került a ME napirendjére az előadás, akkor kiderült, hogy az előterjesztés elhárításának eszköze Garai professzor tudománytörténeti affiliációjára történő, ráadásul bármiféle konkrét referenciát nélkülöző utalás.

Elnök Úr! Engedje meg, hogy befejezésül megnevezzem az igazi motívumot, amely erre a - különben megengedhetetlen - vakmerőségre késztetett, hogy a fentebb exponált történet ürügyén ilyen hosszú levélben horduljak Önhöz. Garai László a közeli hónapokban lesz 75-éves. Az őáltala alapított gazdaságpszichológiai tanszék, gondolom, az Európai Unióban nem lesz egyedül, amikor ez évfordulóról megemlékezve áttekinti az életművet. Jó okunk van azonban bizonyossággal feltételezni (s e "jó ok" nagyonis rossz ok), hogy az Ön esetleges intervenciója híján a magyarországi részvétel a megemlékezésben éppúgy elmarad, mint korábbi alkalmakkor. S az érintett összefüggések azt mutatják, hogy egy tekintélyi közbeavatkozás nyomatéka nélkül az életmű hazai értékelését ezúttal is helyettesíteni fogja az a stupid "okoskodás", amelynek számára Lev Vygotsky vagy Garai László Marx-követése ugyanaz, mint Brezsnyevnek vagy a gulág börtönőrének marxizmus-leninizmusa.
Tiszteletteljes üdvözlettel
Szála Glória
kutatásmenedzser

________________________________________
From: Pálinkás József palinkas@atomki.hu>
To: Gazdaságpszichológiai tanszék dept.psychecon@yahoo.com>
Sent: Sunday, February 8, 2009 3:31:02 PM
Subject: Re: Szála Glória kutatásmenedzser levele Pálinkás József elnök úrhoz, MTA

Tisztelt Szála Glória!
Az ön által említett konferenciát a Collegium Budapest rendezi. Ha jól emlékszem a konferencia holnap lesz. Így semmi módom nincs a rendezők értesítésére. Én magam a programban szereplő megnyitó előadást sajnos nem fogom megtartani, mert más hivatali elfoglaltságom ezt nem teszi lehetővé.
Nem tudom, hogy korábban Garai László professzor úr miért nem szerepelt a Mindentudás Egyeteme előadói között. Szakmai vitákba beleavatkozni sem módom sem indíttatásom nincs.
Garai professzor 75. születésnapját gondolom tanítványai megünneplik, ahogyan ez bárki mással lenni szokott. A Magyar Tudományos Akadémia sem akadémikusai, sem doktorai születésnapjára nem szervez megemlékezést, ezt a tanítványok és tisztelők teszik meg.
Garai professzor úrnak jó egészséget kívánva köszönti
Pálinkás József

European Department of Economic PsychologyNice, France
Founding professor: Laszlo Garai DSc
Research manager: Gloria SZALA
Internet: www.staff.u-szeged.hu/~garai/Strukt.htm
Wikipedia: en.wikipedia.org/wiki/Garai_Laszlo
________________________________________

Tisztelt Elnök Úr!
Köszönöm gyorsaságát tekintve példa nélkül álló és más magyarországi vezetőknek példát kínáló válaszát.
Levelemmel nem követtem olyan célt, hogy Ön intézze el Garai professzornak, hogy részt vehessen a Collegium Budapest tudományos rendezvényén. Még csak az sem szerepelt motívumaim között, hogy az atomfizika kiválóságaként a pszichológia szakmai kérdéseihez szóljon hozzá. Azt azonban továbbra is gondolom, hogy annak megnyilvánítása a Magyar Tudományos Akadémia elnökének részéről nem szakmai kérdés, hogy új rendszerünk harmadik évtizedébe lépve a magyar tudomány akadémiáján ne legyen diszkrimináló tényező, hogy valaki a maga tudományának filozófiai megalapozásakor történetesen Karl Marxra is orientálódik, akire a bukott rendszer, tudjuk, nem filozófiailag hivatkozott. Valószínűleg az késztetett így gondolnom, hogy Franciaországban élek és itt Marx neve korábban sem volt diszkriminációs alap és most sem az. Ezért aztán úgy lesz, ahogy Ön írja: Garai László 75. születésnapjáról a tanítványai meg fognak emlékezni. Groteszken szomorúnak csak azt éreztem, hogy ezek a tanítványok Európában élnek, Garai professzor pedig Magyarországon, s hogy ez említésre méltó különbség lehet.
Gondolom, azoknak, akik részt vehetnek a holnapi rendezvényen, jó okuk lesz sajnálhatni, hogy Ön nem lesz az előadók között.
Tiszteletteljes üdvözlettel
Szála Glória
________________________________________
süti beállítások módosítása